Polri Kerja Sama Dengan Imigresen Malaysia Dan PDRM, Usut Tuntas Pelaku Penyeludupan PMI Ilegal Ke Malaysia

Militer Polri

Kepri,CakraNEWS.ID- Ungkap sindikat jaringan penyeludupan pekerja imigran Indonesia (PMI) illegal di Malaysia, dilakukan  Polri dengan menjalin kerja sama dengan Imigresen Malaysia dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pembahasan kerja sama pengungkapan para pelaku penyeludupan PMI illegal, yang dilakukan Polri bersama Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia Negeri Johor dan jajaran dari Jabatan Imigresen Malaysia Negeri Johor, berlangsung di kantor jabatan Imigresen Malaysia Negeri Johor, menghadirikan personil Subsatgas Monev dan Gakkum Operasi Misi Kemanusiaan Internasional yang dipimpin oleh Brigjen. Pol. Krishna Murti, Rabu (5/1/2022).

Hadiri dalam kegiatan tersebut, penyidik gabungan dari Bareskrim Polri, Ditreskrimum Polda Kepri dan Polres Bintan yang dibantu oleh konsulat jenderal Republik Indonesia di Johor Bahru melalui konsul Polri.

“Kerjasama sama ini dilakukan untuk pengungkapan sindikat penyelundupan PMI ilegal di Malaysia guna mencari siapa yang memesan Pekerja Migran Indonesia yang diberangkatkan secara ilegal dan proses identifikasi jenazah WNI korban kapal tenggelam di wilayah Johor Bahru-Malaysia,”ungkap Kabid Humas Polda Kepri, Kombes Pol, Harry Goldenhardt, dalam keterangan kepada wartawan, Jumat (7/1/2021).

Harry mengatakan, delegasi tim satgas kemanusian internasiolan, yang hadir dalam pembahasan kerja sama tersebut, diterima oleh Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia di Negeri Johor Tn. Hj. Baharuddin Bin Tahir.

Sebagai otoritas yang bertanggung jawab terhadap 13 orang WNI yang selamat atas kejadian kapal tenggelam di wilayah Johor Bahru-Malaysia, Imigresen Malaysia Negeri Johor, memberikan kerjasama maksimal dan akses penuh kepada penyidik Polri untuk bertemu dengan para WNI tersebut guna menggali keterangan dalam rangka mengungkap sindikat penyelundupan PMI Ilegal di Malaysia.

“Kegiatan ini terlaksana berkat hubungan baik yang dijalin antara KJRI Johor Bahru melalui konsul Polri dan Jabatan Imigresen Malaysia Negeri Johor,”jelas Kasatgas Ops Misi Kemanusiaan Internasional, Brigjen. Pol. Krishna Murti.

Murti menjelaskan, selain kerjasama dengan Imigresen Malaysia, Polri juga bekerja sama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Negeri Johor dalam hal mengungkap sindikat penyelundupan PMI Ilegal di Malaysia dan identifikasi jenazah WNI korban kapal tenggelam di wilayah Johor Bahru-Malaysia.

“Kerjasama juga dilakukan untuk pencegahan penyelundupan PMI Ilegal di Malaysia. PDRM Negeri Johor pun akan menelusuri pihak pemesan tenaga kerja yang diberangkatkan secara ilegal tersebut guna memutus mata rantai sindikat penyelundupan PMI Ilegal di Malaysia dan Indonesia,”tutur Kabid Humas Polda Kepri menambahkan. *CNI-01

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.